Van macht naar gezag: autoriteit in de klas

3 uur
max 30

Gezag, inspraak, respect en participatie: het zijn begrippen die voortdurend evolueren en voor veel leerkrachten tegelijk uitdagend en soms verwarrend zijn. Hoeveel inspraak geef je leerlingen en ouders? Wat betekent respect vandaag echt? Waarover kun je onderhandelen en waar trek je duidelijke grenzen? En vooral: hoe reageer je wanneer leerlingen die grenzen overschrijden?

Waarom deelnemen?

Veel schoolteams zoeken naar een houvast in het omgaan met begrippen als gezag, respect, autoriteit en straffen. In deze workshop vertrekken we o.a. vanuit de inzichten van Haim Omer en zijn theorie over Nieuwe Autoriteit. Deze kapstok helpt je om, samen met collega’s, stil te staan bij je eigen handelen in uitdagende situaties en om opnieuw kracht te vinden in je rol als leerkracht. We verkennen hoe je grenzen kan hanteren, hoe je gezag kan omschrijven in de praktijk van klas en school, en hoe je als team samen stappen kan zetten.

Het doel is helder: meer inzicht krijgen in wat Nieuwe Autoriteit betekent én concrete hulpmiddelen ontdekken die je ondersteunen om met vertrouwen en minder machteloosheid in de klas te staan.

Wat mag je verwachten?

  • Kennis met de belangrijkste ideeën achter Nieuwe Autoriteit;

  • Vanuit die inzichten kritisch kijken naar je eigen klas- en schoolpraktijk

  • In gesprek met collega’s en geïnspireerd door Haim Omer op zoek naar werkbare manieren om grenzen te stellen en gezag uit te oefenen.

Geen geplande sessies

Momenteel staan er geen geplande sessies op het programma voor deze vorming. Aarzel niet om een sessie rond deze vorming aan te vragen of om contact met ons op te nemen.

Sessie aanvragen Bekijk de volledige agenda