De klasthermometer: Meet, bespreek en verbeter de klassfeer!

Een fijne klassfeer is de basis om goed te kunnen leren en samen te werken. Maar soms wringt er iets: spanningen, kliekjes of een onderhuidse sfeer die moeilijk te benoemen valt. De klasthermometer helpt leerkrachten om die signalen zichtbaar te maken en er samen met de leerlingen op een constructieve manier rond te werken.

De klasthermometer is een praktisch instrument dat scholen ondersteunt om de klassfeer bespreekbaar te maken en waar nodig bij te sturen. Het werkt eenvoudig: leerlingen vullen anoniem een korte vragenlijst in. Hun antwoorden vormen de basis voor een klassikaal gesprek, waarin iedereen een stem krijgt.

De kracht van de klasthermometer zit in het samen zoeken naar oplossingen. Het gaat niet over schuldigen aanwijzen, maar over het versterken van respect, verbondenheid en een positieve omgang in de groep. Zo worden leerlingen mede-eigenaar van de afspraken die de sfeer verbeteren.

De klasthermometer kan in verschillende situaties worden ingezet:

  • wanneer een groep “vastloopt” in spanningen of negatieve dynamieken,

  • om een pestprobleem bespreekbaar te maken,

  • of preventief, als manier om de groepssfeer regelmatig te checken.

Hoe werkt de klasthermometer?

“Lees in enkele stappen hoe je ermee aan de slag gaat.”

Asset - Background image

Welke klasthermometer heb jij nodig voor jouw klas?

Met de klasthermometer zet je een stap naar een open en verbindende klasomgeving, waarin leerlingen zich veilig voelen en samen verantwoordelijkheid nemen voor hun groep.