Een school is een plek waar kinderen en jongeren leren, groeien én fouten maken. Gedrag dat grenzen overschrijdt, conflicten of kwetsuren zijn daarbij onvermijdelijk. Wat je als schoolteam met die momenten doet, maakt het verschil.
In deze driedaagse opleiding krijg je een diepgaande en praktijkgerichte inkijk in herstelgericht werken en verbindende communicatie. We vertrekken vanuit de kracht van relaties: hoe bouw je als school aan vertrouwen, verantwoordelijkheid en echte verbinding? Hoe bied je leerlingen (en collega’s) de kans om schade te herstellen, én voorkom je dat problemen telkens opnieuw ontstaan?
We gaan concreet aan de slag met herstelgerichte principes, proactieve werkvormen zoals cirkels, en communicatievaardigheden die verbinden – ook wanneer het spannend wordt.
“Na deze vorming voelde ik me eindelijk gewapend om moeilijke gesprekken niet te vermijden, maar echt aan te gaan. Met de leerling, én met mezelf.” — Sabine, leerlingbegeleider
Na deze opleiding:
heb je inzicht in de visie en achtergrond van een herstelgerichte aanpak;
kan je de principes en stappen van proactieve cirkels toepassen;
weet je hoe je herstelvragen en herstelgesprekken begeleidt;
herken je je eigen communicatiepatronen en leer je verbindend communiceren (ook in lastige situaties);
leer je grenzen stellen én ruimte laten, met oog voor de relatie;
weet je hoe je na een conflict opvolging organiseert die bijdraagt aan herstel en vertrouwen;
kan je het verschil maken in je klas, team of school vanuit een gedragen aanpak.
Deze driedaagse is geschikt voor leerkrachten, leerlingbegeleiders, directies en andere onderwijsprofessionals uit het lager, secundair of hoger onderwijs die structureel willen werken aan een veilig, relationeel schoolklimaat.