Groepsdynamica en verbindende communicatie in de praktijk (6u)

3 uur
max 30

Een klas is meer dan een groep leerlingen: het is een netwerk van relaties waar ieder kind zich veilig en gezien moet voelen. Zeker in het buitengewoon (basis)onderwijs is het belangrijk om niet alleen de groepsprocessen te begrijpen, maar ook te leren hoe je er bewust kan op inspelen. Deze intensieve vorming van zes uur combineert inzichten in groepsdynamica met de praktijk van verbindende communicatie, zodat je leerlingen én jezelf sterker maakt.

Groepsdynamica en verbindende communicatie in de praktijk.

Naast de theoretische kaders rond groepsontwikkeling en sociale netwerken, ga je in deze dagopleiding actief oefenen met verbindende communicatie volgens Marshall Rosenberg. Deze aanpak helpt om rust te vinden in jezelf, om vanuit keuzevrijheid te reageren en om met respect grenzen aan te geven. Je leert hoe je opbouwend kan omgaan met boosheid of frustraties bij jezelf of je leerlingen, en hoe je gesprekken kan voeren die leiden tot meer dialoog en minder conflict.

Door theorie, oefeningen en reflectie af te wisselen, werk je niet alleen met modellen zoals het sociogram en Maslow, maar oefen je ook met concrete klasvoorbeelden. Zo krijg je een rijk palet aan inzichten en vaardigheden die je de dag nadien meteen kan toepassen.

“Als je de groepsdynamiek begrijpt en er bewust mee aan de slag gaat, verandert een klas van losse individuen in een hechte groep. Dat verschil zie je niet alleen in de sfeer, maar ook in het leren en groeien van elk kind.” — Anoek van EVO

Wat mag je verwachten?

  • De vijf fasen van een groepsproces (Tuckman) herkennen en er als leerkracht positief op inspelen;

  • Inzicht krijgen in de groepssfeer en de behoeften van leerlingen binnen hun groep (Maslow);

  • Het sociogram inzetten om relaties en rollen helder te krijgen en ze bewust te beïnvloeden;

  • Vaardigheden uit verbindende communicatie gebruiken om conflicten om te buigen naar dialoog;

  • Je eigen grenzen leren kennen en op een respectvolle manier aangeven;

  • Omgaan met boosheid of frustratie van jezelf en van leerlingen;

  • Een combinatie van groepsdynamisch inzicht en communicatieve vaardigheden inzetten om veiligheid en samenwerking in je klas te versterken.

Geen geplande sessies

Momenteel staan er geen geplande sessies op het programma voor deze vorming. Aarzel niet om een sessie rond deze vorming aan te vragen of om contact met ons op te nemen.

Sessie aanvragen Bekijk de volledige agenda