Klasgroep in de knoop - klasthermometer in actie

3 uur
max 30

Wie lesgeeft, herkent het meteen: een klas waar de sfeer onder druk staat. Spanningen stapelen zich op, conflicten maken de omgang moeilijk en leerlingen durven zichzelf niet meer laten zien. In zo’n klimaat neemt angst het over en komt leren stil te staan. Hoe kan je als leerkracht de groep weer op de rails krijgen zonder te vervallen in eindeloos moraliseren of straffen?

Wat is de klasthermometer?

De klasthermometer is een oplossingsgericht instrument dat precies hiervoor ontwikkeld is. Het helpt om spanningen en pestsituaties bespreekbaar te maken en de groep samen naar een veilig klimaat te laten groeien. Op initiatief van de leerkracht houdt de klas zichzelf een spiegel voor: leerlingen geven anoniem terug hoe ze zich voelen, hoe ze de groep ervaren en wat zij nodig hebben om vooruit te komen.

In deze vorming maak je kennis met de kaders van het groepsdynamisch denken (Tuckman) en leer je hoe je met de klasthermometer aan de slag kan. Geen moraliserende toespraken, wel luisteren, kijken en modereren. Via een open gesprek groeit de groep naar nieuwe afspraken en een gedragen klascode. Zo ontstaat opnieuw vertrouwen en een omgeving waarin leren en samenwerken vanzelf weer ruimte krijgen.

Wat mag je verwachten?

  • De vijf fasen van een groepsproces (Tuckman) herkennen;

  • Herkennen welke dynamieken spelen in een groep waar angst, agressie of gebrek aan respect de boventoon voeren.

  • Ontdekken hoe je mee kan bouwen aan een positieve groepssfeer.

  • Leren hoe je een negatieve dynamiek stap voor stap kan ombuigen.

  • Ervaren hoe je leerlingen zelf verantwoordelijkheid laat nemen om samen een veilige en betrouwbare klasomgeving te creëren.

Geen geplande sessies

Momenteel staan er geen geplande sessies op het programma voor deze vorming. Aarzel niet om een sessie rond deze vorming aan te vragen of om contact met ons op te nemen.

Sessie aanvragen Bekijk de volledige agenda